Københavns kommune igangsatte i 2013 et projekt til genåbning af forbindelsen under jernbanen ved Nordhavn Station.
Med et avanceret og veludført belysningskoncept i samarbejde med Sweco Danmark, er der lagt vægt på at skabe tryghed og harmoni for både gående og cyklister.
Projektet blev nomineret til Den Danske Lyspris i 2016
Kunde: Københavs Kommune, Banedanmark, By & Havn
Samarbejde: Aarsleff, Sweco
2015
TP30 modtager IABSE-Danmarks konstruktionspris for 2018. http://www.iabse.dk
Tina Vejrum, formand for IABSE-Danmark skriver:
Modtager af konstruktionsprisen 2018 er jernbanebroen TP30 beliggende på strækningen mellem København og Ringsted ved Vallensbæk.
Broen er 512m lang og leveret som del af en totalentreprise. Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 32m over motorvejen. Det er første gang i Danmark, at der benyttes en kompositkonstruktion i forbindelse med højhastighedsjernbane.
Valget af koncept og byggemetode er i høj grad styret af hensynet til kravet om mindst mulig forstyrrelse af trafikken på motorvejen, som er en af hovedindfaldsvejene til København. Jernbanen krydser her motorvejen under en meget spids vinkel på henholdsvis 15.8° over de nordgående vejbaner og 21.8° over de sydgående vejbaner. Konceptet er nøje afstemt med omgivelserne med henblik på at minimere den visuelle barriereeffekt.
Jernbanen er designet for højhastighedstog, 250 km/h, og der har været særligt fokus på konstruktionens dynamiske opførsel.
Krydsningen ved den store motorvejsudfletning ved Vallensbæk er et karakteristisk sted langs banestrækningen mellem København og Ringsted. Tusindvis af bilister krydser dagligt Store Vejleådalen og nyder de landskabelige kig over de nærliggende rekreative arealer som Vallensbæk Sø og de store marker syd for Taastrup.
Jernbaneoverføringen tager udgangspunkt i det store, relativt flade landskab. Det arkitektoniske greb har med sin enkelthed og de store træk bestræbt sig på af matche det store motorvejsanlæg og samtidig tilgodese de landskabelige kvaliteter.
Kunde: Vejdirektoratet
Samarbejde: ISC
2013-2019
Den nye jernbanebro ved Vallensbæk. Broen indvies den 31. maj 2019. Visualisering: Krilov Arkitekter
Vinderne af IABSEs konstruktionspris 2018.
Foto: BaneDanmark
Tina Vejrum, formand for IABSE- Danmark overrækker prisen til Jesper Krilov. Foto: BaneDanmark
I en 180 graders kurve skaber buebroen forbindelse for gående og cyklister mellem Vestskoven og boligkvartererne i Rødovre.
Broen føres i store spænd over motorvejen og giver broen et elegant og svævende præg. Den lander igen på fladen vest for Vestvolden, det kulturbeskyttede glacis.
Kunde: Vejdirektoratet
Samarbejde: COWI
2003 - 2013
Broen er en del af M12 – Frederikssundsmotorvejen, den nye motorvej der forbinder København med Frederikssund og de nordvestlige dele af Sjælland. Projektet er lavet for Vejdirektoratet.
Stibroen er placeret hvor M12 og M3 mødes og servicerer pendlere til fods og cykel.
Broens bærende konstruktion er en betonkonstruktion, og for at møde de grønne omgivelser, kompletteres strukturen med et rækværk i træ. Den lette træstruktur får broen til at smelte fint ind i landskabet.
Kunde: Vejdirektoratet
Samarbejde: Gimsing & Madsen
2008 - 2012
Broen, der er etableret ved Husum station er en vigtig del af Vestvoldens rekreative miljø.
Broen skulle etableres med hensyntagen til Vestvoldens kulturarv og områdets fredninger. Desuden skulle jernbanens drift i montageperioden være så upåvirket som muligt. Resultatet blev en stålbro som i tre dele monteres relativt enkelt fra jernbanens sidearealer.
Broens design er affødt af stålets egenskaber samt inspiration fra Vestvolden som forsvarsværk. De klare stålprofiler som danner broens struktur skaber et let aflæseligt billede på broens form og forløb og er samtidig let og transparent set langs jernbanen fra stationen.
Kunde: Københavns Kommune
Samarbejde: Niras
2014 -
I dag bliver Vestvolden brugt som et rekreativt anlæg. Store træer og stier langs og på anlægget giver både cyklende og gående mulighed for rekreative oplevelser. Den nye stibro er indpasset i dette miljø og fremstår samtidig tydelig og karakterfuld ved mødet med Vestbanen.
Med sine ramper, vanger, rækværk og skærmtage danner broen en glidende bevægelse langs stien. Fodgængere og cyklister bevæger sig fra et tæt, grønt miljø til lys og luft over banen.
Kunde: Brøndby Kommune, Naturstyrelsen
Samarbejde: Zacho-Lind
2013 -
Stibroen er en del af stisystemet gennem Vestskoven, vest for København. Broen er placeret så cyklister og særligt heste kan passere Motorring 3 på en sikker måde. Broen ligger i forbindelse med en rideskole og en af designparametrene har været at skabe gode forhold for hestenes færdsel på broen.
Kunde: Vejdirektoratet
Samarbejde: Grontmilj
2008 - 2012